"Handen uit de mouwen” was oorspronkelijk een technotheek binnen de eigen school, met als hoofddoel technologische activiteiten uitwerken als ondersteuning van de leerkrachten
Er werden technodozen uitgewerkt met daarin materiaal om experimenten uit te voeren en een map met daarin een doe-fiche, een docu-fiche, werkbladen, een leerkrachtenfiche en eventueel een antwoordenblad.
Het project werd verder uitgebouwd met 10 deelnemende scholen waar met de technodozen gewerkt wordt.
Momenteel zijn er in elke school 18 uitgewerkte activiteiten en een deel materialen (een gereedschapskoffer, experimenteerdoosjes elektriciteit, … ).  Dankzij steun van de Provincie Vlaams-Brabant werden deze scholen voorzien van een 'starterspakket'.

De scholen kunnen in de uitleen terecht voor werkbanken, figuurzagen soldeerbouten, lijmpistolen, … en ook verschillende dozen met constructiemateriaal.

Ondertussen groeide “Handen uit de mouwen” uit tot een proeftuin. Hierdoor kunnen we verder bouwen aan wat we bezig waren en een aantal nieuwe accenten leggen.

De vier basispeilers waarrond deze proeftuin wordt uitgebouwd zijn :

- Technotheek verder uitbouwen : activiteiten en materialen.
- Implementatie van het uitgewerkte materiaal. Implementatie van het uitgewerkte materiaal.
- Doorstroming / oriëntering en continuüm van zorg.
- Samenwerking tussen scholen en bedrijven.

En het hoofddoel is … dat iedereen weldra de “handen uit de mouwen steekt” en heel veel plezier gaat beleven aan technologische activiteiten in de klas !

Het project groeit ...

De scholen hebben de smaak te pakken hebben om aan technologie te doen. In de schoolteams waait een technologische wind en er worden heel wat zaken gerealiseerd in de scholen. De scholen bouwen hun eigen 'technotheek' uit zodat de uitleen van materialen kon afgebouwd worden. Als het materiaal in de school binnen handbereik is wordt het ook sneller gebruikt ! Implementatie blijft wel een belangrijk aandachtspunt. In de werkvergaderingen gaan we aan de slag met de leerkrachten : hoe maak je van een les een goede technologische activiteit ? We leren de leerkrachten kijken met een technologische bril. We experimenteren samen : we proberen de leerkrachten 'over de drempel te halen'. Als ze zelf dat experimentje al eens gedaan hebben zullen ze het ook makkelijker in de klas met hun leerlingen doen.
Binnen ons proeftuinproject hebben we ondervonden dat je door een goed uitgebouwde netwerking veel kunt realiseren.

Het project breidt uit ...

In juni 2007 namen we contact met de Businessclub van Tienen voor bijkomende ondersteuning van ons project. De businessclub 2000 zegde structureel haar steun toe voor de komende 3 jaar. Dankzij deze samenwerking stapten 7 extra scholen in het project. Deze scholen nemen deel aan de werkvergaderingen en gaan aan de slag met ons lesmateriaal.

Dit is het derde proeftuinjaar en bijgevolg zou dit het einde betekenen van ons proeftuinproject. We hopen op verlenging van het proeftuinproject zodat we o.a. werkvergaderingen kunnen organiseren voor het 5e en 6e leerjaar en ook met de nieuw ingestapte scholen nog een eind op weg kunnen gaan. Indien het proeftuinproject niet verlengd wordt hopen we zelf de nodige fondsen te vinden om het netwerk verder uit te bouwen en de nodige ondersteuning te kunnen bieden voor de scholen.

27 augustus 2008 : Het eindrapport van TOS21 wordt voorgesteld : het biedt met standaarden en referentiepunten het 'kader' waarin gewerkt kan worden aan 'Technische geletterdheid voor iedereen'.  Onze school is mee experimenteerschool voor TOS21 : de lessen die we uitwerken worden getoetst aan het TOS21-kader.

September 2008 : We krijgen goed nieuws : ons proeftuinproject wordt met 3 jaar verlengd.  Goed nieuws voor de leerkrachten van het 5e en 6e leerjaar : ook zijn komen nu aan de beurt voor de werkvergaderingen.  In de projectverlenging hebben we ook nog enkele andere accenten gelegd : de contacten met het secundair onderwijs moeten aangehaald worden en we willen meer aandacht schenken aan basispeiler : doorstroming, oriëntering, continuüm van zorg.

1 februari 2009 : Onze school werd geselecteerd als 'pilootschool' om met het TOS21-kader aan de slag te gaan.  Met interne techniekcoaches, externe techniekcoaches, via contacten met andere pilootscholen op provinciale uitwisselingsmomenten en een Aqua-day zullen onze projectscholen 'klaargestoomd' worden om met het nieuwe leerplan 'techniek' (september 2010) aan de slag te gaan.