Artikel uit Klasse voor ouders (Januari 2008 / 110)   (Klik hier voor het pdf-bestand)

Technologie: Niemand heeft twee linkerhanden

 

Liggen er bouten, hamers en zagen bij je kind in de klas? Sta je thuis wel eens stil bij de technologie die achter de gsm of scheermachine schuilt? Er is veel kans dat je twee keer ‘nee’ moet antwoorden. Beetje zonde toch. Want bedrijven schreeuwen om technisch talent en nog steeds kiezen te weinig jongeren bewust voor een studierichting in die sfeer. Moet je dan vanavond de werking van de microgolf aan je kroost uitleggen?

 

“Dat gaat al wel heel ver”, stelt Koen Pierlet gerust. Koen is de ‘technotheker’ van het speciaal lager onderwijs Mariadal. Hij laat leerlingen (en leraren) proeven van technologie. Waarom hij dat doet en hoe hij dat zelf als papa aanpakt, wou Klasse voor Ouders wel eens weten.

Besteden scholen genoeg aandacht aan technologie?

“We geven kinderen zo veel kansen om te leren lezen, schrijven en rekenen. En tegelijkertijd krijgen ze niet de kans om te leren zagen of timmeren. Er zijn scholen waar techniek al sporadisch een plek krijgt in de klas. Of het draait om een eenmalige uitstap. Voor sommige leraren is techniek niet vanzelfsprekend. Net zoals zang niet voor alle leraren gemakkelijk ligt. Maar als je leraren op weg helpt met ideeën, voorbeelden en lessen, zien ze dat technologie niet zo moeilijk is en krijgt het een plek in de klas.”

Zijn kinderen in de lagere school al klaar voor technologie?

“Op school moeten kinderen hun talenten kunnen ontdekken. Hoe kunnen ze later anders bewust kiezen voor een studierichting? Dat geldt voor elk kind. Voor onze leerlingen is het bovendien belangrijk dat ze ervaren wat succes is. Ze blinken door leermoeilijkheden meestal niet uit in lezen, rekenen of schrijven. En toch moeten ook zij graag naar school komen en uitzoeken waar hun talent ligt. Onze school organiseert ook technologische activiteiten samen met ‘gewone’ scholen. Ik zou op die momenten niet kunnen zeggen wie uit het speciaal onderwijs komt. Bovendien beginnen we er al aan in de kleuterklas. Daar ondervinden ze bijvoorbeeld al dat een gom geen geleider is en een schaar wel!”

En de meisjes? Houden zij ervan?

“Technologie ligt niet moeilijker bij meisjes dan bij jongens. Meisjes vinden het trouwens fantastisch als ze als eerste een stroomkring kunnen maken. We maken geen onderscheid tussen jongens- of meisjesactiviteiten. Al kan onze aandacht op lange termijn wel een effect hebben. Rij eens met je dochter om 4 uur langs een technische school. Daar, op dat moment maakt ze keuzes. Als je dochter al succeservaringen had met techniek op de lagere school is ze allicht sneller bereid om verder te kijken dan de schoolpoort en bewuster te kiezen voor een studierichting die aansluit bij haar talent. Hetzelfde gaat op voor haar ma of pa.”

Wat vinden de ouders van dat accent op techniek?

“Ouders zijn positief. We voelen een grote interesse, al heb ik de indruk dat ze niet bewust met techniek bezig zijn. Net zoals veel leraren eigenlijk. Terwijl een flesje chocomelk open doen, al ‘technologie’ kan zijn. Want dan werk je met een hefboom. Ook een kruiwagen en een notenkraker zijn hefbomen. Je laat een kans liggen als je daar thuis nooit bij stilstaat, dat nooit benoemt. Als ouders het enthousiasme van hun kind zien na een technologische activiteit, heeft dat thuis ook een invloed. ’Nee papa, je moet dat zo doen!’ zeggen ze dan.”

Welke simpele techno-trucjes kan je ouders aanraden?

“Uitleggen hoe de microgolfoven werkt, hoeft niet. Je kan oude elektrotoestellen openschroeven. Of zet ze eerst even naast het nieuwe toestel en bekijk de evolutie. Laat je kind mee de spiegel ophangen en denk samen na over welke boor je moet gebruiken voor die muur. Steen, hout, gyproc? Vertel waarvoor je dat stuk gereedschap gebruikt of hoe een techniek zoals de hefboom het leven gemakkelijker maakt. De nieuwsgierigheid van je kind op alle mogelijke manieren prikkelen dus.”

Doe het zelf!

Vanaf 4 jaar Geef je kleuter moeren en bouten in verschillende groottes. Hij kan ze rijgen aan een touwtje, zoeken welke moer op welke bout past…

Vanaf 6 jaar Leg een eenvoudige tekening op een voldoende dik plankje. Laat je kind kleine nageltjes op de lijnen hameren die ongeveer een centimeter boven het plankje blijven uitsteken. Met een touwtje in een mooie kleur verbind je de nageltjes.

Vanaf 8 jaar? Bouw zelf een bootje met afvalmateriaal. Hoeveel kilo kan het dragen zonder te zinken? Hoe kan je ervoor zorgen dat het meer draagkracht heeft?

Vanaf 10 jaar? Rol strookjes krantenpapier rond een potlood en lijm het eindje goed vast. Lijm de rolletjes op elkaar en bouw zo een stevig huis met een mooi puntdak.

Voor alle leeftijden? Vouw kartonnen doosjes helemaal open en bekijk de vorm van het karton. Kan je het doosje namaken? Hoe maak je het hoger of smaller?

Voor ouders die er niet genoeg van krijgen: www.technotheek.be en doorklikken naar de technolinks.

Experimenteren in een proeftuin

De technotheek die Koen Pierlet met zijn collega’s Brigitte Dermine en Elly Eyletten uitwerkt is een ‘proeftuin’. Proeftuinen zijn projecten die extra geld krijgen van de onderwijsminister om een nieuw onderwijsidee uit te proberen. Andere scholen kunnen er veel van leren. Proeftuinen experimenteren met onderwijs in een andere taal, met samenwerking tussen bedrijven en scholen, met begeleiding van de studiekeuze…

Meer info over proeftuinen lees je op www.ond.vlaanderen.be/proeftuinen