Technotheek.be gebruikt cookies om je ervaring te verbeteren. Meer info.

Wie zijn we?

Koen Pierlet

Als afgestudeerde aan de lerarenopleiding, stond Koen Pierlet jarenlang in het gewone lager onderwijs en het Speciaal Lager Onderwijs. Hij was proeftuincoördinator van “Handen uit de mouwen” en interne en externe techniekcoach tijdens de experimenteerfase van TOS21. Hij was educatief medewerker voor het basisonderwijs bij RVO-Society.

Met ‘Technotheek’ brengt hij nu techniek naar het basisonderwijs in schooltrajecten, pedagogische studiedagen, workshops, doe-mee-theater en ontwikkelt hij materiaal om in de klas aan techniek, wetenschap en STEM te doen.

Professor Vital

Als Professor Vital heeft Koen Pierlet – met kindertheater Hikketakketoe – meer dan 20 jaar naar een oplossing gezocht voor de ‘rode neus’ van clown Vladimier Speurneus, gelukkig met goed resultaat. Zijn lijfspreuk ‘Professor Vital Weet Al!’ kennen de kinderen overal in Vlaanderen en zie je ook dagelijks in het reclameblok op televisie. Maar al te graag komt Professor Vital op jouw school de wondere wereld van techniek en wetenshap uit de doeken doen in doe-mee-theater.

Wat doen we?

Technotheek.be is er altijd geweest om scholen en leerkrachtenteams te ondersteunen om techniek te implementeren in de dagelijkse klaspraktijk. Dit blijft onveranderd, enkel de website zit nu in een nieuw kleedje. Zo krijg je een duidelijk overzicht van het aanbod waarvoor je op Technotheek een beroep kan doen en hoe Koen je school en leerkrachtenteam kan ondersteunen om aan techniek en STEM te doen in de klas. Dat kan tijdens pedagogische studiedagen en personeelsvergaderingen, of in een schooltraject met meerdere workshops … steeds heel praktisch en hands-on.

Neem een kijkje in het aanbod en aarzel niet contact op te nemen voor een aanbod op maat van je school.

Contacteer ons

Enkele referenties

Wat doe jij met techniek in de klas? “Ik ben daar niet voor opgeleid”, klinkt het, of “Dat komt er alweer bij”. De Proeftuin ‘Handen uit de mouwen’ wil alle drempels wegnemen. Proeftuincoördinator Koen Pierlet ontwikkelt massa’s ideeën en lesmateriaal om techniek een logische plaats te geven in de klas.

Lees hier het hele artikel in Klasse

en dit artikel, ook in Klasse!

Liggen er bouten, hamers en zagen bij je kind in de klas? Sta je thuis wel eens stil bij de technologie die achter de gsm of scheermachine schuilt? Er is veel kans dat je twee keer ‘nee’ moet antwoorden. Beetje zonde toch. Want bedrijven schreeuwen om technisch talent en nog steeds kiezen te weinig jongeren bewust voor een studierichting in die sfeer. Moet je dan vanavond de werking van de microgolf aan je kroost uitleggen?

Lees hier het hele artikel in Klasse!

Iedere dag komen we in contact met technologie. Denken we maar aan de bediening van een koffiezetapparaat, waardoor we ’s morgens van een vers kopje koffie kunnen genieten. Meestal beseffen we echter dat ons leven doordrongen is van technologie wanneer het misloopt: de auto wil niet starten, de trein is enkele minuutjes later, … Het is dan ook van belang om aan technologie voldoende aandacht te schenken binnen onderwijs. Het helpt ons immers de dagelijkse realiteit beter te begrijpen en er grip op te krijgen.

Lees hier het hele artikel

De wereld van vandaag is een wereld vol techniek. Onze leerlingen staan hier niet gauw bij stil. Een smartphone, een computer, een digitale camera of een Wii, … het gebruik ervan is immers kinderspel voor hen. Maar de techniek achter deze toestellen, daar kunnen ze nog een boel over opsteken.

Download het inspiratieboek: Denken Durven Doen